تجاری سازی پوشش های چربی گریز محققان کشور در خط فراوری اجاق گاز

به گزارش مهسان بلاگ، محققان کشور به فرمولاسیون ساخت محلول نانو ساختار چربی گریزی دست یافتند که به گفته آنها در حال حاضر این پوشش در خط فراوری یکی از شرکت های فراوریکننده اجاق گاز و هود کاربردی شده است.

تجاری سازی پوشش های چربی گریز محققان کشور در خط فراوری اجاق گاز

هومن جهانیان فر، مجری طرح در گفت وگو با خبرنگاران در این باره گفت: آبگریز و چربی گریز کردن سطوح مختلف به منظور جلوگیری از یا کاهش این نوع آلودگی ها، همواره یکی از دغدغه های سازندگان و مصرف کنندگان انواع محصولاتی چون لوازم خانگی و الکتریکی بوده است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر پژوهشگران با الهام از فرآیندهای آب گریز کردن سطوح، به دنبال طراحی سطوح چربی گریز برای ایجاد خواص بهتر بوده اند، اما به دلیل انرژی سطحی پایین تر مواد روغنی و چربی ها، توسعه پوشش های چربی گریز با محدودیت های بیشتری روبرو است.

جهانیان با اشاره به کوشش های شرکت هایی چون بوش، زیمنس و سامسونگ برای کاربرد پوشش های چربی گریز در محصولات خود، یادآور شد: بر اساس برآوردهای اجرا شده حجم بازار جهانی پوشش های چربی گریز (ضد انگشت) در سال 2012 حدود 85 میلیون دلار بوده که از این مقدار 12 درصد آن به پوشش های چربی گریز دارای نانو ذرات اختصاص داشته است.

مجری طرح از فراوری پوشش های آب گریز و چربی گریز اطلاع داد و یادآور شد: محصول فراوری شده در قالب محلول است که قابلیت ایجاد پوشش های نانو ساختار با خواص چربی گریزی در سطوح مختلف را دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات به دانش فنی ساخت دو نوع پوشش فلوئورپلیمرها و نانوساختارها برای چربی گریز کردن سطوح دست یافتیم، گفت: تفاوت اصلی این دو نوع پوشش در ضخامت آنها است. پوشش های فلوئور پلیمری لایه ای ضخیم و با اصطکاک پایین روی سطح تشکیل می دهد ولی نانوساختارها، لایه ای نازک و بسیار شفاف است.

جهانیان با اشاره به عملکرد پوشش های نانوساختار چربی گریز، شرح داد: محلول نانوساختار فراوری شده بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر احتیاج به فعال سازی و یا پخت ندارد و در دمای محیط قابل اعمال بوده و پس از خشک شدن آن، خاصیت چربی گریزی به سطح اعمال می گردد.

وی میزان ماندگاری این پوشش را 6 ماه تا یک سال دانست و تاکید نمود: خواص این محلول در آزمون های استاندارد پایداری حرارتی، پایداری در برابر اسید و بازچسبندگی و آسان تمیز شوندگی مورد تایید قرار گرفته است.

جهانیان گفت: هر نوع آلودگی موجود بر سطوح دارای پوشش نانوساختار چربی گریز به راحتی با استفاده از یک دستمال پاک می گردد.

این محقق تاکید نمود: این پوشش در خط فراوری یکی از شرکت های فراوریکننده هود و اجاق گاز برای ایجاد سطح روغن گریز و آب گریز استفاده شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2451

به "تجاری سازی پوشش های چربی گریز محققان کشور در خط فراوری اجاق گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاری سازی پوشش های چربی گریز محققان کشور در خط فراوری اجاق گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید