خبرنگاران سینما مرده ها را زنده می نماید!

به گزارش مهسان بلاگ، فورد و فراری ساخته جیمز منگولد، درامی زندگی نامه ای است که در نودمین دوره جوایز اسکار در چهار بخش نامزد اسکار بود. فیلم در عین حال که در ژانر زندگی نامه ای تعریف می گردد، می تواند در ژانر ورزشی هم قرار بگیرد چراکه داستان آن درباره مسابقات ماشین سواری و ماشین های مسابقه ای است. فیلم روایت دوستی بین کن مایلز و کارول شلبی است. شلبی طراح و راننده مسابقات اتومبیل رانی، و مایلز یک مهندس و راننده بریتانیایی بود که در 47 سالگی مرد.

خبرنگاران سینما مرده ها را زنده می نماید!

ژانر زندگی نامه ای کوشش دارد که زندگی بیرونی و درونی یک شخصیت یا چند شخصیت را به تصویر بکشد و در خلال آن به جغرافیا، تاریخ و فرهنگ مرتبط با همان شخصیت بپردازد. فیلم منگولد داستانی ساده و بدون پیچیدگی های روایی یا محتوایی دارد؛ امّا منگولد در دل همین سادگی به یاری عناصر بصری و روایی، اثری دیدنی و ستودنی خلق نموده است. جدال بین شرکت فورد و فراری در اوایل دهه 60 باعث می گردد که شلبی و مایلز نمایندگان شرکت فورد باشند. شلبی، مایلز را دعوت می نماید تا نه تنها در ارتقای کیفیت ماشین های فورد او را یاری کند، بلکه در مسابقات هم شرکت کند. آنها مسابقات را به بهترین شکل ممکن به پیش می برند، ولی به خاطر دسیسه هایی مایلز نمی تواند قهرمان باشد.

فیلم فورد و فراری یادآور چند نکته مهّم در فیلمنامه نویسی و فیلمسازی است. نخست، هر داستانی می تواند جذّاب باشد به شرط آنکه درست و اصولی نوشته و روایت گردد. فورد و فراری یکی از بی شمار فیلم های ورزشی و زندگی نامه ای است، ولی دلیل اینکه این چنین جذّاب و هیجان انگیز است صرفاً به خاطر مؤلفه هایی همچون سرعت یا مسابقه اتومبیل رانی نیست. دقت در شخصیت پردازی، اطلاع دهی درست به مخاطب، نقاط عطف هوشمندانه و ظریف، استفاده درست از عناصر ژانر و شیوه روایتگری در این فیلم موجب شده فورد و فراری اثری باشد که مخاطب با اشتیاق تمام به تماشای آن بنشیند. نکته دوم این است که فورد و فراری نشان می دهد که ساختار ارسطویی یا سه پرده ای هنوز و همچنان قدرت کافی برای جذب مخاطب را دارد؛ آن هم در قرن بیست و یکم.

جیمز منگولد که فیلم هایی همچون هویت، سر به راه باش و 3.10 به یوما را در کارنامه حرفه ای خود دارد با فورد و فراری که امتیاز های 8.2، 81 و 92 را به ترتیب از آی اِم دی بی، متاکریتیک و راتن تومیتوز گرفته است، خود را به عنوان کارگردانی ثابت می نماید که توانایی و استعداد زیادی در خلق آثار مهیج و عامه پسند دارد.

نکته سوم که فورد و فراری به شدت مدیون آن است، مونتاژ است. تدوین همان عنصری است که به عکس های مرده جان می دهد. در واقع سینما به یاری دوربین حیات را می کشد و در خود ضبط می نماید و سپس به یاری تدوین به مردگان جان می دهد، امّا به شکلی جدید و متفاوت. در واقع سینما کارش همین است؛ مرده ها را زنده می نماید و منگولد و تیمش یک داستان واقعی و یک شخصیت مرده را دوباره جان داده اند. مایکل مکاسکر که برای این فیلم برنده اسکار شد، در چندین اثر قبلی منگولد نیز با او همکاری داشته و بیشترین تأثیر را بر فیلم فورد و فراری گذاشته است. در این فیلم به خاطر فضا و پلاستیک آن، تدوین در کنار صدا (تدوین صدای این فیلم نیز اسکار گرفت) نه تنها انسجام فیلم را تضمین می نماید، بلکه بیشترین تأثیر را بر خلق هیجان و تعلیق فیلم می گذارد. نماهای کوتاه از دست، پا و صورت راننده ها به هنگام گاز دادن یا ترمز دریافت و برش این نماهای بسته و کوتاه به لانگ شات هایی از تماشاچی ها یا لوکیشن مسابقه تدوام روایی فیلم را حفظ و نفس را در سینه مخاطب حبس می نماید. یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که کریستین بیل که به قول واکین فینیکس بازی بد ندارد، این بار نیز چهره ای دلنشین و قهرمان وار به مایلز می دهد.

فیلم فورد و فراری از بهترین آثار سینمایی عامه پسند و سرگرم کننده سال جاری است که این امتیاز را مدیون فیلمنامه، تدوین و کارگردانی اصولی اش است و اگرچه هنوز با فیلم های زندگی نامه ای دیگری مثل مرد ایرلندی اثر مارتین اسکورسیزی که در اسکار سال جاری حضور داشت، فاصله زیادی دارد، امّا از لحاظ دراماتیک و میزانسن یکی از بهترین های سال 2020 میلادی و از آن دسته فیلم هایی است که تأکید می نماید قصه و شیوه قصه گویی در سینما بر هر چیزی اولویت دارد.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 37576

به "خبرنگاران سینما مرده ها را زنده می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سینما مرده ها را زنده می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید