روشن کردن یازده LED تنها با حرکت دست!

به گزارش مهسان بلاگ، محققان نانوژنراتوری ساختند که می تواند تنها با حرکت دست، انرژی لازم برای روشن کردن یازده LED را تامین کند.

روشن کردن یازده LED تنها با حرکت دست!

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، نانوژنراتور های زیست سازگار و ارزان می توانند برق را از ارتعاشات پیرامون فراوری نموده و آن ها را برای استفاده در اختیار دستگاه های الکترونیکی قرار دهند.

دانشمندان یک نانوژنراتور ساده، ارزان، سازگار با محیط زیست و شفاف ساخته اند که می تواند از ارتعاشات اطراف برای فراوری انرژی الکتریکی مورد احتیاج دستگا ها استفاده کند.

جستجوی منابع انرژی تجدیدپذیر با کاهش انتشار دی اکسیدکربن یکی از فوری ترین چالش ها به علت افزایش تهدید گرم شدن کره زمین و بحران انرژی است. بعضی از روش های نامتعارف فراوری برق شامل روش های پیزوالکتریک، ترموالکتریک و الکترواستاتیک است که در دستگاه هایی مانند صفحات لمسی، نمایشگر های الکترونیکی و ... استفاده می گردد.

نانوژنراتور های تریبوالکتریک (TENG) از انرژی مکانیکی به شکل ارتعاشات موجود در محیط برای فراوری برق استفاده می نمایند. نانوژنراتور های تریبوالکتریک برداشت انرژی براساس اصل ایجاد بار های الکترواستاتیکی به وسیله تماس فیزیکی دو ماده غیرمشابه کار می نمایند. در این ادوات فراوری اختلاف پتانسیل هنگام ایجاد عدم تطابق بین دو سطح تماس به وسیله یک نیروی مکانیکی عامل فراوری برق است. در این ساز و کار الکترون ها بین فیلم های رسانای دارای پوششی از جنس لایه های تریبو حرکت می نمایند. روشی که تا به امروز برای طراحی ژنراتور های تریبوالکتریک به کار رفته است از روش های ساخت گران قیمت مانند فوتولیتوگرافی یا اچ یونی واکنش پذیر و فرآیند های دیگر مانند آماده سازی الکترود و ... استفاده می نماید.

شانکار رائو و تیم او از مرکز علوم نانو و مواد نرم بنگالورو در هند، یک نانوژنراتور تریبوالکتریک شفاف طراحی نموده اند که با استفاده از پلی اورتان های ترموپلاستیک (TPU) به شکل نانوالیاف الکتروریسی شده یا به اسم یک فیلم تخت همراه با پلی اتیلن ترفتالات (PET) به اسم لایه های تریبو این نانوژنراتور های تریبوالکتریک ساخته شده است. نانوالیاف پلی اورتان های ترموپلاستیک از روش الکتروریسندگی (ES) بدست می آیند. آن ها از روش تیغه دکتر (Doctors blade) هم در این فناوری استفاده نموده اند، روشی معمول که در آن مواد به وسیله یک تیغه و بستر فراوری شده و در نهایت یک لایه نازک یکنواخت به دست می آید. در دسترس بودن آسان ماده فعال و سادگی فرآیند ساخت، آن را نسبت به روش های ساخت فعلی موجود ارزان می نماید. نانوژنراتور تریبوالکتریک حاصل، بسیار کارآمد و مقاوم بوده و در کارکرد طولانی مدت، خروجی قابل توجهی دارد.

نتایج این پروژه در نشریه Journal of Nanoscience and Nanotechnology منتشر شده است.

نانوژنراتور تریبوالکتریک ساخته شده در این پروژه می تواند یازده LED را با ضربه زدن آرام و ملایم روشن کند و می تواند گزینه مناسبی برای استفاده در اپتوالکترونیک، دستگاه های اتوماتیک و سایر کاربرد های زیست پزشکی باشد.

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 90357

به "روشن کردن یازده LED تنها با حرکت دست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشن کردن یازده LED تنها با حرکت دست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید