چه موقع غذاها خراب می شوند

به گزارش مهسان بلاگ، فن آوری های نو برای پیش بینی زمان خراب شدن می تواند ضایعات گسترده بین مزرعه و میز غذا را آنالیز کند.

چه موقع غذاها خراب می شوند

برچسب های انقضاء مواد غذایی از عبارات مختلفی استفاده می نمایند - اما در بیشتر موارد ، آنها به شما نمی گویند چه موقع کالاها دیگر واقعاً خوب نیستند.

CREDIT: KNOWABLE MAGAZINE .

در آگوست سال 2011 ، یک قوطی کنسرو نخود فرنگی با کیفیت عالی به مجموعه مواد غذایی فاسد نشدنی در خانه من اضافه شد ، که یکی از چندین خرید زمان وحشت به هنگامی بود که گرد باد ایرنه به سرعت به سمت خانه من در سواحل شمال شرقی ایالات متحده آمریکا حرکت می کرد. اما شرایط اضطراری گذشت و قوطی کنسرو ، با قلم بی تکلف آبی رنگ روی سفید آن ، هفت سال بعد در قفسه من مانده است.

حضور مداوم آن ، معضل را در شکل یک مُهر کاملاً خوانا مطرح می نماید: برترین کیفیت تا آخر سال 2012. آیا باید آن را دور بریزم؟ آیا نخود فرنگی های کنسرو می تواند خراب گردد؟ از کجا بدانم که آنها خراب شده اند یا نه؟

چنین سردرگمی ای ، که در بسیاری از کابینت ها معمول است ، حجم بسیار زیادی از اتلاف مواد غذایی را در پی دارد: حدود 40 درصد از مواد غذایی در ایالات متحده دور ریز می گردد ، غالباً به علت این باور که یک تاریخ اعتبار گذشته روی یک بسته بندی به معنای عدم امنیت مواد غذایی است.

این تا حدی مربوط به خودِ مُهرهای تاریخ اعتبار است. غذاهایی که مستعد رشد میکروبی هستند ، از جمله گوشت خام و برش های محصولات گوشتی سرد ، تاریخ استفاده تا را قاطعانه بیان می نمایند که نشان می دهد پس از آن ، ممکن است خطرناک باشد ، و بعضی از این موارد به موجب قوانین باید اعلام شوند . اما مهرهای روی محصولات پایدار قفسه به صورت برترین کیفیت تا قبل از ، برترین کیفیت اگر استفاده گردد تا ، لذت ببرید تا ، منقضی می گردد در - اوج کیفیت را منعکس می نمایند ، نه ایمنی را. و اغلب ، هر دو نوع مهر تاریخ نمی توانند عمر واقعی یک محصول را منعکس نمایند.

بسیاری از کشورها بسته بندی مواد غذایی را تا این حد راحت نموده اند که حامل برچسب بهره ببرید تا تاریخِ (برای زمانی که یک محصول ممکن است واقعاً خراب گردد) یا برترین کیفیت قبل از تاریخِ (که نشان می دهد چه زمانی ممکن است آغاز کند به این که کمتر مطبوع باشد) باشند. گروه های فراوریی ایالات متحده اخیراً راهنماهای داوطلبانه ای را برای اتخاذ چنین نامگذاری هایی اعلام نموده اند. اما این ممکن است یاری چندانی به کاهش ضایعات مواد غذایی نکند. تام راس ، میکروبیولوژیستِ پیش بینی غذا در دانشگاه تاسمانیا می گوید: حتی در استرالیا - جایی که سیستم دو مُهری سال ها در آن وجود داشته است - مصرف نمایندگان تفاوت بین بهره ببرید تا و برترین کیفیت تا قبل از را نمی دانند . من باید بعد از 20 سال دانشمند حرفه ای مواد غذایی بودن این موضوع را دریابم.

راس و سایر متخصصان می گویند ، راهکار بهتر و مؤثرترِ کاهش اتلاف غذا می تواند از پیشرفت سریع در علم مشخص و ردیابی عمر مفید بیاید. چنین بهبودهایی که با پیشرفت هایی در انفورماتیک ، فن آوری های سنسور و تجزیه و تحلیل های شیمیایی راهنمایی می شوند ، می توانند منجر به مهرهای تاریخ دقیق تر یا حتی روزی بلااستفاده ساختن آنها شوند. راس می گوید: این یک کمی انقلابی است. کوچک سازی ، خود کار سازی ، و عیب یابی سریع - همه در حال آمدن در معرض دید هستند.

محققان سنسوری را توسعه داده اند که می تواند برای تشخیص عوامل بیماری زا مانند E coli و سالمونلا در بسته های گوشت یا سایر مواد غذایی قابل فساد استفاده گردد. هنگامی که بک عامل بیماری زا وجود دارد مولکولها فلورسانس می شوند.

اصول اولیه مواد غذایی بد

تینی ون بوئکل، تکنسین مواد غذایی در دانشگاه Wageningen در هلند ، می گوید: غذا می تواند به روش های مختلفی بد گردد. مهمترین آن فساد میکروبی است - رشد باکتری ها ، ویروس ها یا قارچ ها. بسیاری از این ها بوی وحشتناکی دارند اما بیماری زا نیستند. نوشیدن یک جرعه طولانی از شیر خراب ممکن است باعث گردد شما بخواهید بالا بیاورید ، اما در صورت پاستوریزه بودن شیر ، انجام این کار حال شما را بد نخواهد کرد. سایر آلودگی ها واقعاً خطرناک هستند: برای مثال باکتری هایی مانند سالمونلا ، لیستریا یا سویه های خاصی از E. coli ، که چیزهایی هستند که مهرهای تاریخ بهره ببرید تا برای آنها استفاده می گردد.

فساد بیوشیمیایی مانند تخریب آنزیمیِ پکتین ها و نشاسته ها همان طور که میوه رسیده تر از نقطه خوش طعمی می گردد ، وجود دارد. سپس فساد شیمیایی وجود دارد: فرایندهایی مانند اکسیداسیون لیپیدها یا به اصطلاح واکنش مایلارد که باعث تغییر طعم یا قهوه ای شدن در مواد غذایی می گردد.

در گذشته دانشمندان خطر رشد میکروبی را به صورت آزمایشی مشخص می کردند. راس می گوید: رویکرد سنتی این بود که غذا را درست کنید ، آن را در جایی بچسبانند و دیدن نمایند که با گذشت زمان چه اتفاقی برای آن می افتد. اما میکروب ها تحت شرایط معلوم - سطح نمک ، رطوبت ، اسیدیته و به ویژه دما - به گونه ای قابل پیش بینی رشد می نمایند و به این ترتیب طی دو یا سه دهه گذشته محققان میزان زیادی داده جمع آوری نموده اند که فراوری نمایندگان مواد غذایی می توانند برای تخمین عمر مفید از آنها استفاده نمایند. آنها سپس می توانند آزمایشاتی را انجام دهند تا آنالیز نمایند که آیا پیش بینی ها معتبر هستند.

برای بسیاری از غذاهای پایدار در قفسه - به عنوان مثال ، شیرینی ها ، تغییر در طعم ، بو و بافت اولین نشانه های فساد است. در بعضی موارد ، دانشمندان بعلاوه مشخص می نمایند که چقدر سرعت ویژگی های کلیدی در یک محصول رو به زوال می رود. محققان به لطف مدل سازی بهتر و پیچیده تر ریاضی و بهبود تکنیک های شیمی تحلیلی مانند طیف سنجی و اشعه مادون قرمز نزدیک است که می توانند سینتیک واکنش ها را سریعتر و آسان تر انجام دهند.

منبع: آلا کاتسنلسون

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

malayro.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 98948

به "چه موقع غذاها خراب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه موقع غذاها خراب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید